СТРУКТУРНІ КОМПОНЕНТИ УРОКУ
МУЗИКИ ТА ЇХ ЗМІСТ
Структурний
компонент:
Організаційний
момент.
Можливі варіанти
запису в плані-конспекті:
Організаційний
момент. Вхід до класу під музику. Музичне вітання.
Початок уроку...
Настрій учителя, його перші слова, емоційна піднесеність, енергійність
відіграють вирішальну роль на стартовому етапі уроку. Перші хвилини зустрічі
та контакту учнів з учителем впливають на хід уроку, його ефективність, ділову
атмосферу. Початок уроку має стимулювати учнів до роботи. Крім того, учитель
має створити нормальний робочий клімат у класі: визначити настрій класу,
окремих дітей, у найкоротший час вгамувати емоційне збудження чи зняти
психологічну напругу.
Музичне вітання.
Така “музична традиція” створює емоційний настрій, атмосферу зацікавлення
уроком музики.
Учитель може обрати
для себе власний шлях пошуку музичного вітання. Його можна знайти в методичній
літературі (наприклад, пісня О.Тилічеєвої “Музичний урок”), створити самому,
разом із дітьми та імпровізувати на обраний текст чи на певні звуки, або виконати
запропонований текст на знайому популярну мелодію.
Музичні вітання
можуть виконувати функцію творчих завдань, коли учням пропонується придумати
власний текст, та імпровізувати ритм, мелодію. Наприклад, учитель оголошує
завдання: на 2 звуках "соль" (зо) та "мі" (ві) (на початковому етапі роботи над
мелодичною імпровізацією) один учень має заспівати свою мелодію на даний текст,
імпровізуючи, а всі учні в класі — повторити за ним кожну фразу імпровізованої мелодії:
Учитель
(починає): Дзень-дзелень!
Учні: Дзень-дзелень!
Соліст 1: Заклика дзвінок у клас.
Учні: Заклика дзвінок у клас.
Соліст 2: Дзень-дзелень!
Учні: Дзень-дзелень!
Соліст 3: Урок музики у нас.
Учні: Урок музики у нас.
Після закріплення
даної терцової інтонації можна імпровізувати на трьох звуках — "соль" (зо), "ля" (ра),
"мі" (ві); далі — на чотирьох — "соль" (зо), "ля" (ра), "мі" (ві), "до" (йо) тощо.
Виконання музичних
вітань передбачає різні варіанти поєднання сольного, ансамблевого та хорового
співу. Це залежить від тексту вітання та виконавського плану, який спільно
продумують учитель та учні.
Одне музичне вітання може звучати протягом усього навчального року. Таким чином, учитель мусить мати їх як мінімум вісім—для кожної вікової категорії.
Одне музичне вітання може звучати протягом усього навчального року. Таким чином, учитель мусить мати їх як мінімум вісім—для кожної вікової категорії.
Окрім традиційного музичного вітання, можна використати
тематичні: до певної теми уроку (чверті), до певного уроку, який є домінуючим.
В підготовці до уроку використовую матеріали:
О. О. Гумінська "Уроки музики в загальноосвітній школі".
РОЗСПІВАНКИ
Розспіванки — вокально-хорові вправи для формування
початкових навичок володіння співацьким голосом. Вони сприяють розвитку
музичного слуху, пам’яті, ритму, співацького дихання, артикуляціїї, дикції.
Завдяки ним відпрацьовуються різні види звуковедення, навички унісонного та
ансамблевого співу. Під впливом запропонованого підбору вокально-хорових вправ
позитивно розвиваються психічні процеси, емоційна сфера та особистісні якості,
грамотнішим стає мовлення та розвивається розуміння виразності музичної мови.
Подані вокальні вправи мають цікавий для дітей, оригінальний
текст рідною мовою, який збагачує виконавців позитивними музичними враженнями,
сприяє формуванню музичного смаку.
Образність змісту розвиває творчу активність, ініціативу,
навички колективного та сольного співу. При роботі над вправами важливо
враховувати рівень розвитку дітей, обсяг навичок, які діти мають на цей час.
Окрім авторських вправ, також використані найбільш яскраві
приклади української народної пісні та класичної музики.
Вокальні вправи розподілені за ступенями складності та враховують послідовність формування співацьких навичок. Вони допоможуть краще засвоїти елементи музичної грамоти та усвідомити виразність музичного мовлення.
I ступінь
складності передбачає унісонний спів на одній висоті, посходинковий рух в обсязі
однієї октави, спів на стійких ступенях ладу в характері звуковедення Legato,
формування навичок співацької постави, дихання, артикуляційної моторики,
співставлення мажору та мінору.
II ступінь
складності передбачає використання пунктирного ритму, активізацію
артикуляційного апарата, прискорення темпу виконання, розширення співацького
діапазону, згладжування регістрів, розспівування складів на два звуки, спів
елементів двоголосся, секвенцій, виконання рухомої динаміки, збільшення
музичної фрази та розширення обсягу співацького дихання, інтонування стрибків
на різні інтервали, удосконалення рухомості артикуляційного апарата при співі
Legato, Staccato, Non Legato, спів у різних темпах.
III ступінь
складності передбачає співставлення штрихів виконання Staccato, Legato, спів
канонів, виконання синкопованого та пунктирного ритму, спів терцового
двоголосся та триголосся у складних розмірах на прикладах народної пісенної
творчості.
"Музично-ритмічні хвилинки та розспіванки для дітей"
Дуже гарний матеріал до уроків, особливо сподобався метод Фрейму, так як музичне мистецтво досить багаторганне і межує з іншими видами мистецтва, то саме застосування фрейму дозволяє дітям швидше заглибитися в окрему тему і засвоїти її на досить високому рівні.
ВідповістиВидалитиДякую за розспіванки, які я запозичила на вашому сайті.
ВідповістиВидалитиЦікава інформація по методу Фрейму. Дякую.
ВідповістиВидалити